Web of Science: 1 cites, Scopus: 6 cites, Google Scholar: cites
Radiografía del periodismo de datos en las facultades de Comunicación españolas : innovando los estudios de grado en Periodismo
Flores, Jesús (Universidad Complutense de Madrid. Internet Media Lab)
López-López, Pilar José (Universidad Complutense de Madrid. Internet Media Lab)

Títol variant: Radiografia del periodisme de dades a les facultats de Comunicació espanyoles : innovar els estudis de grau en Periodisme
Títol variant: Analysis of Data Journalism in Spanish Communication Faculties : Innovating Degree Journalism Education
Data: 2020
Resum: La evolución del periodismo y los medios hace que cada vez más el conocimiento en profundidad de herramientas informáticas sea una necesidad apremiante para los periodistas del siglo XXI. Para ello, es necesario analizar, debatir y consensuar qué tipo de formación tecnológica básica es necesaria para poder realizar un periodismo de calidad. El periodismo de datos, fagocitado por Internet, se ha convertido en una especialización que demanda el conocimiento de dichas herramientas y, en consecuencia, una formación ad-hoc. Pero ¿están las facultades de Comunicación preparadas para afrontar estos nuevos desafíos formativos y la creación de nuevos perfiles en la era de los macrodatos? Para responder a esta pregunta se ha llevado a cabo una investigación cuyos primeros avances damos a conocer en este artículo, analizando los diversos planes de estudios y las guías docentes de las asignaturas de grados de Periodismo y Comunicación de las universidades españolas, constatándose que no existe una correlación entre lo que demanda el mercado profesional periodístico y la formación universitaria. Estos hallazgos demuestran cómo la tecnología informática, como base de conocimiento de los periodistas de datos, ocupa un lugar mínimo en la formación del profesional, por lo que surge una necesidad urgente de modificar los planes de estudios.
Resum: Due to the rapid evolution of journalism and the media, in-depth knowledge of computer tools has become an increasingly pressing need for 21st-century journalists. In this regard, it is necessary to analyze, discuss and reach a consensus on the basic technological training needed to perform quality journalism. Data journalism, appropriated by the Internet, is a specialization that requires knowledge of these tools and, consequently, ad-hoc training. But are communication faculties prepared to face these new training challenges and create new profiles in the era of big data? To answer this question, we present the preliminary results of research examining the study programs and course syllabi of undergraduate journalism and communication degrees at Spanish universities. The study confirms that there is no correlation between the demands of the professional journalism market and higher education training. This finding demonstrates how computer technology, as a knowledge base for data journalists, occupies a minimal place in the training of professionals, thus highlighting the urgent need to modify journalism curricula.
Resum: L'evolució del periodisme i els mitjans fa que cada vegada més el coneixement en profunditat d'eines informàtiques sigui una necessitat urgent per als periodistes del segle XXI. Per això cal analitzar, debatre i consensuar quin tipus de formació tecnològica bàsica és necessària per poder realitzar un periodisme de qualitat. El periodisme de dades, fagocitat per Internet, s'ha convertit en una especialització que demana el coneixement d'aquestes eines i, en conseqüència, una formació ad hoc. Però, estan les facultats de Comunicació preparades per afrontar aquests nous desafiaments formatius i la creació de nous perfils en l'era de les macrodades? Per respondre a aquesta pregunta s'ha dut a terme una recerca els primers avenços de la qual donem a conèixer en aquest article. S'han analitzat els diversos plans d'estudis i les guies docents de les assignatures dels graus de Periodisme i Comunicació de les universitats espanyoles, i s'ha constatat que no existeix una correlació entre el que demana el mercat professional periodístic i la formació universitària. Aquestes troballes demostren que la tecnologia informàtica, com a base de coneixement dels periodistes de dades, ocupa un lloc mínim en la formació del professional, per la qual cosa sorgeix una necessitat urgent de modificar els plans d'estudis.
Drets: Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial, la distribució, la comunicació pública de l'obra i la creació d'obres derivades, fins i tot amb finalitats comercials, sempre i quan es reconegui l'autoria de l'obra original. Creative Commons
Llengua: Castellà
Document: Article ; recerca ; Versió publicada
Matèria: Periodismo ; Comunicación ; Tecnologías ; Periodismo de datos ; Innovación curricular ; Formación ; Competencias profesionales ; Data journalism ; Curricular innovation ; Training ; Communication ; Professional skills ; Periodisme de dades ; Innovació curricular ; Formació ; Comunicació ; Competències professionals
Publicat a: Anàlisi : quaderns de comunicació i cultura, Núm. 62 (Juny 2020) , p. 77-92 (Articles) , ISSN 2340-5236

Adreça original: https://analisi.cat/article/view/v62-flores-lopez
Adreça alternativa: https://raco.cat/index.php/Analisi/article/view/371327
DOI: 10.5565/rev/analisi.3273


pdf
16 p, 163.4 KB

epub
1.3 MB

El registre apareix a les col·leccions:
Articles > Articles publicats > Anàlisi
Articles > Articles de recerca

 Registre creat el 2020-07-01, darrera modificació el 2022-07-30



   Favorit i Compartir