L'adequació de la formació musical del professorat generalista
Grau Jiménez, Maria
Casals Ibañez, Albert, dir.
Universitat Autònoma de Barcelona. Facultat de Ciències de l'Educació
Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Didàctica de l'Expressió Musical, Plàstica i Corporal

Publicació: Bellaterra : Universitat Autònoma de Barcelona, 2022
Descripció: 59 pag.
Resum: El qüestionament de la formació del professorat és quelcom recurrent i necessari per tal d'adaptar-se a la societat canviant en la qual vivim, especialment donada la velocitat a la qual ho està fent. Al llarg d'un grau universitari, els i les mestres generalistes tenen l'oportunitat de fer, a banda de les assignatures obligatòries i de formació bàsica, diverses optatives; tot i això, mai acaben especialitzant-se en cap àrea en concret si no fan la menció. En aquest treball, ens centrarem en la formació en l'àrea musical, per tal de valorar si és l'adequada a l'hora d'exercir la docència en aquest camp. Per poder donar resposta a la hipòtesi del treball, s'han tingut en compte les guies docents de les assignatures de música de set universitats catalanes, les quals són les que tenen major oferta en aquesta àrea, així com s'ha comentat amb un grup de discussió realitzat a tres mestres generalistes. D'aquesta manera, hem pogut comprovar que hi ha alguns contextos d'aprenentatge i algunes competències de la dimensió musical que tenen més importància que d'altres, com ara cançó i veu o la interpretació, respectivament, i de la falta de formació per poder oferir sessions de qualitat als infants.
Resum: La cuestión sobre la formación del profesorado es algo recurrente y necesario para poder adaptarse a la sociedad cambiante en la que vivimos, especialmente teniendo en cuenta la velocidad a la que lo está haciendo. A lo largo de un grado universitario, los y las maestras generalistas tienen la oportunidad de hacer, a parte de las asignaturas obligatorias y de formación básica, distintas optativas; aun así, nunca acaban especializándose en ninguna área en concreto si no se hace la mención. En este trabajo nos centraremos en la formación en el área musical para valorar si es la adecuada a la hora de ejercer la docencia en este campo. Para poder dar a la hipótesis de esta investigación se han tenido en cuenta las guías docentes de las asignaturas de música de siete universidades catalanas, las cuales son las que tienen mayor oferta en esta área, y también se ha realizado un grupo de discusión con tres maestras generalistas para conocer su punto de vista. De esta manera, hemos podido comprobar que hay algunos contextos de aprendizaje y algunas competencias de la dimensión musical que tienen más importancia que otras, como la canción y la voz o la interpretación, respectivamente, y de la falta de formación para poder ofrecer sesiones de calidad a los niños y niñas.
Resum: Questioning how teachers' training is done is a recurring and necessary thing to do in order to adapt to the changing society in which we live, especially considering the speed at which it is doing it. Throughout a university degree, generalist teachers have the opportunity to take, apart from the compulsory subjects and basic training subjects, several elective subjects; despite this, they never end up specializing in any particular area if a mention is not done. In this project we will focus on the training in the musical area to assess whether it is appropriate when later teaching in this field. In order to be able to answer the hypothesis of this research, we will consider the teaching guides of the music subjects of seven Catalan universities, which are the ones that have the greatest offer in this area, as well as a discussion group carried out with three generalist teachers to understand their point of view. In this way, we have been able to verify that there are some learning contexts and some competences of the musical dimension that are more important than others, such as song and voice or interpretation, respectively, and the lack of training to be able to offer sessions with enough quality to children.
Drets: Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial, la distribució, la comunicació pública de l'obra i la creació d'obres derivades, fins i tot amb finalitats comercials, sempre i quan aquestes es distribueixin sota la mateixa llicència que regula l'obra original i es reconegui l'autoria de l'obra original. Creative Commons
Llengua: Català
Titulació: Educació Primària [2500798]
Pla d'estudis: Grau en Educació Primària [1140]
Document: Treball final de grau
Matèria: Formació musical ; Professorat generalista ; Música ; Educació musical ; Educació primària ; Formación musical ; Profesorado generalista ; Educación musical ; Educación primaria ; Musical training ; Generalist teachers ; Music ; Musical education ; Primary education



61 p, 584.2 KB

El registre apareix a les col·leccions:
Documents de recerca > Treballs de Fi de Grau > Facultat Ciències de l'Educació. TFG

 Registre creat el 2022-09-29, darrera modificació el 2023-07-22



   Favorit i Compartir