Google Scholar: cites
La lògica mercantilista, el fonament actual dels estudis universitaris. Una reflexió entorn del Grau en Periodisme
Terrón Blanco, José Luis (Universitat Autònoma de Barcelona)

Títol variant: La lógica mercantilista, actual fundamento de los estudios universitarios. Una reflexión en torno al Grado en Periodismo
Títol variant: The logic of mercantilism, the current basis of university studies. A reflection on the bachelor's degree in Journalism
Data: 2023
Resum: Ens plantegem mostrar com el discurs neoliberal impulsat pel Banc Mundial des de finals del segle passat va aconseguir que el funcionament i les finalitats de les universitats es guiessin en gran manera per la lògica del mercat. Les universitats en van interioritzar el discurs, els instruments i la raó utilitarista. Tant la docència com la recerca han estat travessades per les lògiques de la competència, de la rendibilitat i la seva comptabilitat. Els plans d'estudis s'han reduït i fragmentat, i el que és fonamental es dissol en el que és nou. Al mateix temps, a la docència hi preval el com, per damunt del què. Aquestes tendències són visibles especialment en els graus professionalistes, com és el cas de Periodisme, que, a més, pot caure amb facilitat en el tecnocentrisme.
Resum: Se muestra cómo el discurso neoliberal impulsado por el Banco Mundial desde finales del siglo XX consiguió que el funcionamiento y las finalidades de las universidades se guiaran en gran medida por la lógica del mercado. Las universidades interiorizaron su discurso, sus instrumentos y su razón utilitarista. Tanto la docencia como la investigación han sido atravesadas por las lógicas de la competencia, de la rentabilidad y su contabilidad. Los planes de estudios se han reducido y fragmentado, y lo fundamental se disuelve en lo novedoso. Al mismo tiempo, la docencia prima el cómo sobre el qué. Estas tendencias son especialmente visibles en los grados profesionalistas, como es el caso de Periodismo que, además, puede caer con facilidad en el tecnocentrismo.
Resum: We set out to show how the neoliberal discourse of the World Bank achieved, since the end of the last century, that the operation and purposes of universities were guided to a great extent by the logic of the market. Universities internalized its discourse, its instruments and its utilitarian reason. Both teaching and research have been traversed by the logic of competition, profitability and accounting. The curricula have been reduced and fragmented, and the fundamental is dissolved in the novelty. At the same time, the how is more deprived than the what. These tendencies increase in professional degrees, as is the case of journalism, which can also easily fall into technocentrism.
Drets: Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial, la distribució, la comunicació pública de l'obra, i la creació d'obres derivades, sempre que no sigui amb finalitats comercials i que es distribueixin sota la mateixa llicència que regula l'obra original. Cal que es reconegui l'autoria de l'obra original. Creative Commons
Llengua: Català, castellà i anglès
Document: Article ; recerca ; Versió publicada
Matèria: Universitat ; Docència ; Periodisme ; Neoliberalisme ; Mercat ; Subjectivitats ; Recerca ; Universidad ; Docencia ; Periodismo ; Neoliberalismo ; Mercado ; Subjetividades ; Investigación ; University ; Teaching ; Journalism ; Neoliberalism ; Market ; Subjectivities ; Research
Publicat a: Quaderns del CAC, Núm. 49 (octubre 2023) , p. 7-15, ISSN 2014-2242

DOI: 10.34810/qcac49id420925


9 p, 290.3 KB

Español
9 p, 290.4 KB

English
8 p, 276.1 KB

El registre apareix a les col·leccions:
Documents de recerca > Documents dels grups de recerca de la UAB > Centres i grups de recerca (producció científica) > Ciències socials i jurídiques > Institut de la Comunicació de la Universitat Autònoma de Barcelona (InCom-UAB)
Articles > Articles de recerca
Articles > Articles publicats

 Registre creat el 2024-04-16, darrera modificació el 2024-04-20



   Favorit i Compartir