Google Scholar: cites
Convergencia europea, reformas universitarias, actitudes y prácticas de los estudiantes
Masjuan, Josep M. (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Sociologia)

Data: 2004
Resum: L'objectiu d'aquest article és mostrar els canvis en la composició dels estudiants universitaris, en el supòsit que qualsevol millora de la qualitat del sistema universitari ha de partir, si vol tenir èxit, d'un coneixement de tots els actors de la institució. En aquest article, basat en una enquesta duta a terme en tres regions europees (2003), afirmem que la universitat en l'actualitat ha de desenvolupar-se en un context més complex a causa de la diversificació dels estudiants des del punt de vista de característiques, motivacions, estratègies i trajectòries biogràfiques. Hi mostrem que els estudiants dediquen menys temps a les activitats del campus i més al treball remunerat, la qual cosa significa un canvi en les seves preferències. En la nostra opinió, el creixement de la diversitat dels estudiants requereix noves metodologies docents. Concloem afirmant que la implementació del Crèdit Europeu (ECTS) és una bona oportunitat per canviar les pràctiques docents, però que una reforma com aquesta no és possible sense un procés de professionalització dels ensenyants.
Resum: Assuming that, in order to be successful, every quality system should start from a careful approach to the institution member characteristics, we focus our paper on current changing student composition at the university. Te basis for our analysis is a survey carried out in three European Regions (2003). According to it, we argue that the University must tackle with growing complexity due to the diversification of students: their characteristics, motivations, strategies, and biographical trajectories. We show that students are spending less time on campus and more time working in paid employment which mean a change in their preferences. In our opinion the increment of the students' diversity requires a new teaching methodology, if we want implement an efficient teaching system. We conclude stating that the implementation of European Credit Transfer System is a good opportunity to change teaching practices if this reform is held within a process of professionalisation of teaching practices.
Resum: El objetivo de este artículo es mostrar los cambios en la composición de los estudiantes universitarios, en el supuesto de que cualquier mejora de la calidad del sistema universitario debe partir, si quiere tener éxito, de un conocimiento de todos los actores de la institución. En este artículo, basado en una encuesta llevada a término en tres regiones europeas (2003), afirmamos que la universidad en la actualidad debe desarrollarse en un contexto más complejo debido a la diversificación de los estudiantes desde el punto de vista de características, motivaciones, estrategias y trayectorias biográficas. Mostramos que los estudiantes dedican menos tiempo a las actividades del campus y más al trabajo remunerado, lo cual significa un cambio en sus preferencias. En nuestra opinión, el crecimiento de la diversidad de los estudiantes requiere nuevas metodologías docentes. Concluimos afirmando que la implementación del Crédito Europeo (ECTS) es una buena oportunidad para cambiar las prácticas docentes, pero que una reforma así no es posible sin un proceso de profesionalización de los enseñantes.
Drets: Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial, la distribució, la comunicació pública de l'obra i la creació d'obres derivades, sempre que no sigui amb finalitats comercials, i sempre que es reconegui l'autoria de l'obra original. Creative Commons
Llengua: Castellà
Document: Article ; recerca ; Versió publicada
Matèria: Universitat ; Estudiants ; Europa ; University ; Students ; Europe ; Universidad ; Estudiantes
Publicat a: Educar, N. 33 (2004) , p. 59-76, ISSN 2014-8801

Adreça alternativa: https://raco.cat/index.php/Educar/article/view/20788
Adreça original: https://educar.uab.cat/article/view/v33-masjuan
DOI: 10.5565/rev/educar.261


18 p, 459.6 KB

El registre apareix a les col·leccions:
Articles > Articles publicats > Educar
Articles > Articles de recerca

 Registre creat el 2006-03-13, darrera modificació el 2022-02-20



   Favorit i Compartir