Educació, sostenibilitat i consum [101639]
Espinet, Mariona
Universitat Autònoma de Barcelona. Facultat de Ciències de l'Educació

Títol variant: Education, Sustainability and Consumption
Títol variant: Educación, sostenibilidad y consumo
Data: 2020-21
Resum: Vivim immerses en un sistema que pateix una crisi generalitzada derivada de les activitats humanes que es desgrana en diferents facetes (crisi ecològica i climàtica, econòmica, de cures, política) i altera les possibilitats de sostenir la vida humana en el planeta. El paradigma econòmic hegemònic capitalista és tan poderós que ens impedeix imaginar alternatives on la societat de mercat no sigui l'única manera d'organitzar les relacions socials. Per superar aquesta mirada estreta hem de plantejar-nos una mirada educativa que promogui una consciència crítica i que faci possible una ecociutadania responsable, compromesa i capaç de prendre decisions sobre la seva vida individual i col·lectiva des d'una mirada de justícia social i ambiental. Aquesta mirada també planteja l'educació d'una manera àmplia, al llarg de la vida i des de múltiples àmbits. Anomenem a aquest procés educació ecosocial o educació per a la sostenibilitat oberta al decreixement on, a més, l'educació política, econòmica i ambiental, forçosament interconnectades, es troben a la base. Aquest procés d'ecoalfabetització ens permetrà la comprensió dels sistemes socioecològics, les desigualtats i conflictes derivats des de les mirades i aportacions de l'economia ecològica i feminista L'educació per a la sostenibilitat és, per tant, un procés clau en la construcció de nous imaginaris i models 1 L'educació per a la sostenibilitat és, per tant, un procés clau en la construcció de nous imaginaris i models alternatius basats en la justícia social i econòmica, la sobirania alimentària, el consum responsable, la integritat ecològica, l'economia solidària, els mitjans de vida sostenibles, el respecte cap a totes les formes de vida i valors sòlids que fomentin la cohesió social, la democràcia il'acció col·lectiva. Serà també important el pensament crític i la perspectiva històrica així com la introducció a altres cosmovisions sobre la relació entre natura, societat i economia. L'assignatura es focalitzarà en el rol dels i les educador/es així com en l'exploració de diferents perfils professionals que vinculen l'educació, la sostenibilitat i el consum. També coneixerem diferents iniciatives que serveixen com a referents en diferents àmbits de l'educació per a la sostenibilitat i que treballen amb diferents perfils (horts socials, cooperatives, iniciatives comunitàries…). Treballarem a partir de contextos locals, com un hort i la simulació d'una cooperativa de treball, que facilitin la comprensió i permetin incidència en una escala global davant d'uns reptes sense precedents. Objectius: Aproximar-se al marc conceptual i metodològic de l'Educació per a la Sostenibilitat Analitzar críticament les problemàtiques socioambientals incorporant-hi les mirades de l'economia ecològica, feminista, social i solidària. Reconèixer la importància i la necessitat d'engegar processos d'Educació per a la Sostenibilitat i pel consum en diversos contextos educatius (formal, no formal, informal, participació ciutadana. . . ) Conèixer les implicacions de l'Educació per a la Sostenibilitat i pel consum en relació a les competències professionals Descobrir diferents iniciatives i projectes locals que treballen per una producció i consum conscient i transformadors des de l'àmbit social Aproximar-se al disseny, elaboració i avaluació de projectes i/o materials didàctics en Educació per a la sostenibilitat i pel consum.
Resum: Vivimos inmersas en un sistema que padece una crisis generalizada derivada de las actividades humanas, que se materializa en distintas dimensiones (crisis ecológica y climática, económica, de cuidados, política) y altera las posibilidades de sostener la vida humana en el planeta. El paradigma económico hegemónico capitalista es tan poderoso que nos impide imaginar alternativas donde la sociedad de mercado no sea la única manera de organizar las relaciones sociales. Para superar esta mirada estrecha debemos plantearnos una mirada educativa que promueva una conciencia crítica y que haga posible una eco-ciudadanía responsable, comprometida y capaz de tomar decisiones sobre su vida individual y colectiva desde una mirada de justicia social y ambiental. Esta mirada también plantea la educación de una manera amplia, a lo largo de la vida y desde múltiples ámbitos. Llamamos a este proceso educación ecosocial o educación para la sostenibilidad abierta al decrecimiento donde, además, la educación política, económica y ambiental, forzosamente interconectadas, se encuentran en la base. Este proceso de ecoalfabetitzación nos permitirá la comprensión de los sistemas socioecológicos, las desigualdades y conflictos derivados desde las miradas y aportaciones de la economía ecológica y feminista. La educación para la sostenibilidad es un proceso clave en la construcción de nuevos imaginarios y modelos 1 La educación para la sostenibilidad es un proceso clave en la construcción de nuevos imaginarios y modelos alternativos basados en la justicia social y económica, la soberanía alimentaria, el consumo responsable, la integridad ecológica, la economía solidaria, los medios de vida sostenibles, el respeto hacia todas las formas de vida y valores sólidos que fomenten la cohesión social, la democracia y la acción colectiva. Será también importante el pensamiento crítico y la perspectiva histórica, así como la introducción a otras cosmovisiones de relación entre naturaleza, sociedad y economía. La asignatura se focalizará en el rol de los y las educador/as así como en la exploración de distintos perfiles profesionales que vinculen la educación, la sostenibilidad y el consumo. También conoceremos diferentes iniciativas referentes en distintos ámbitos de la educación para la sostenibilidad y que trabajan con perfiles variados (huertos sociales, cooperativas, iniciativas comunitarias. . . ). Trabajaremos a partir de contextos locales, como un huerto y la simulación de una cooperativa de trabajo, que faciliten la comprensión y permitan una incidencia en una escala global ante unos retos sin precedentes. Objetivos: Aproximarse al marco conceptual y metodológico de la Educación para la Sostenibilidad. Analizar críticamente las problemáticas socioambientales incorporando miradas de la economía ecológica, feminista, social y solidaria. Reconocer la importancia y la necesidad de iniciar procesos de Educación para la Sostenibilidad y el consumo en distintos contextos educativos (formal, no formal, informal, participación ciudadana . . . ). Conocer las implicaciones de la Educación para la Sostenibilidad y el consumo en relación a las competencias profesionales Descubrir iniciativas y proyectos locales que trabajan para una producción y consumo consciente y transformadores desde el ámbito social. Aproximarse al diseño, elaboración y evaluación de proyectos y/o materiales didácticos en Educación para la sostenibilidad y el consumo.
Drets: Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial, la distribució, la comunicació pública de l'obra i la creació d'obres derivades, fins i tot amb finalitats comercials, sempre i quan es reconegui l'autoria de l'obra original. Creative Commons
Llengua: Català, anglès, castellà
Titulació: Educació Infantil [2500797] ; Educació Social [2500260] ; Pedagogia [2500261] ; Educació Primària [2500798]
Pla d'estudis: Grau en Educació Primària [1140] ; Grau en Pedagogia [1211] ; Grau en Educació Social [827] ; Grau en Educació Infantil [847] ; Grau en Educació Primària [896]
Document: Objecte d'aprenentatge



Català
6 p, 112.1 KB

Anglès
5 p, 109.8 KB

Castellà
6 p, 112.5 KB

El registre apareix a les col·leccions:
Materials acadèmics > Guies docents

 Registre creat el 2020-07-24, darrera modificació el 2023-07-22



   Favorit i Compartir