1.
|
22 p, 800.6 KB |
Una pesadilla utópica. La ecofobia irónica en la novela gráfica Follaje, de Álvaro Vélez
/
Conde Aldana, Juan Alberto (Universidad de Bogotá Jorge Tadeo Lozano)
En este artículo se propone un análisis desde la ecocrítica y la (eco)narratología de la novela gráfica Follaje (2019), de Álvaro Vélez, en conexión con el concepto de ecofobia, que engloba los miedos humanos suscitados por la naturaleza en todas sus formas. [...] This article proposes an analysis from ecocriticism and (eco)narratology of the graphic novel Follaje (2019) by Álvaro Vélez, in connection with the concept of ecophobia, which encompasses human fears aroused by nature in all its forms. [...]
2023 - 10.5565/rev/brumal.987
Brumal, Vol. 11 Núm. 1 (2023) , p. 167-188 (Monográfico)
|
|
2.
|
|
3.
|
21 p, 237.1 KB |
"I didn't offer to shake hands; no one would shake hands with a Jew" : Escapism and the Ideological Stance in Naomi Novik's Spinning Silver
/
González Bernárdez, Sara (Universidade de Santiago de Compostela)
Naomi Novik, an American writer of Lithuanian-Polish ascendency, is one of the most acclaimed voices in contemporary young-adult fantasy fiction. Her fantasies are heavily influenced by her cultural heritage, as well as by the fairy tale tradition, which becomes most obvious in her two standalone novels, Uprooted and the subject of this essay, Spinning Silver. [...] Naomi Novik, una escritora norteamericana de ascendencia lituano-polaca, es una de las voces más aclamadas de la literatura fantasy contemporánea para jóvenes adultos. Sus novelas están claramente influenciadas por su herencia cultural y por la tradición del cuento de hadas, siendo esta especialmente obvia en sus dos novelas, Un cuento oscuro y Un mundo helado, de la cual se ocupa este trabajo. [...]
2019 - 10.5565/rev/brumal.606
Brumal, Vol. 7 Núm. 2 (2019) , p. 111-131 (Monograph)
|
|
4.
|
17 p, 227.4 KB |
Realitat, fantasia i ideologia en la poètica de Pere Calders
/
Gregori Soldevila, Carme (Universitat de València)
This paper analyses the value and meaning of the concepts "reality" and "fantasy" in Pere Calders' literary world, as the foundations of a literary attitude upholding the imaginary and the fantastic and facing realistic literature of committed or testimonial nature. [...] L'article analitza el valor i el sentit dels conceptes "realitat" i "fantasia" en l'univers literari de Pere Calders, com a fonaments d'una actitud literària que reivindica l'imaginari i el fantàstic i s'enfronta a la literatura realista de caràcter compromès o testimonial. [...]
2019 - 10.5565/rev/brumal.603
Brumal, Vol. 7 Núm. 2 (2019) , p. 37-53 (Monograph)
|
|
5.
|
25 p, 274.0 KB |
HP Lovecraft on screen, a challenge for filmmakers (allusions, transpositions, rewritings)
/
Menegaldo, Gilles (Université de Poitiers)
This article first delineates the reasons why it is difficult to adapt Lovecraft's fiction to the screen. It then analyses different types of adaptation, either straight or more loose, focusing in particular on the work of Stuart Gordon, one of the main adapters of Lovecraft with films ranging from parody (Herbert West Reanimator) to more serious adaptations which however depart in various ways (especially adding women characters and sex) from their source text (Dagon, The Dreams in the Witch House). [...] En primer lugar, este artículo describe las razones que hacen difícil adaptar la ficción de Lovecraft a la pantalla. A continuación, se analizan diferentes tipos de adaptación, ya sea estricta o más o menos libre, centrándose en particular en el trabajo de Stuart Gordon, uno de los principales adaptadores de Lovecraft con películas que van desde la parodia (Herbert West Reanimator) hasta versiones más serias, que, sin embargo, toman diversas vías (en especial, agregando personajes femeninos y sexo) a partir de su texto fuente (Dagon, The Dreams in the Witch House). [...]
2019 - 10.5565/rev/brumal.591
Brumal, Vol. 7 Núm. 1 (2019) , p. 55-79 (Monograph)
|
|
6.
|
|
7.
|
20 p, 285.1 KB |
Entre Portland y Seattle : el monstruo civilizado en Grimm y iZombie
/
Raya Bravo, Irene (Universidad de Sevilla) ;
Cobo Durán, Sergio (Universidad de Sevilla)
Las ciudades contemporáneas se han convertido en un espacio recurrente en la ficción televisiva. Muchas de estas urbes representan escenarios de la realidad pero introducen seres fantásticos que desestabilizan los cimientos de la cotidianeidad, lo cual supone un inevitable enfrentamiento entre el discurso del logos y del mythos. [...] Contemporary cities have become a recurring space in television fiction. Many of these cities represent real-life scenes, but they introduce fantastic beings, which sometimes destabilize the foundations of everyday life, meaning an inevitable comparison between the discourses of logos and mythos. [...]
2017 - 10.5565/rev/brumal.435
Brumal, Vol. 5 Núm. 2 (2017) , p. 133-152 (Monograph)
|
|
8.
|
|
9.
|
20 p, 266.8 KB |
A Nightmare on Elm Street : una pesadilla cultural de la que era difícil escapar
/
Tiburcio Moreno, Erika
El objetivo de este artículo es analizar A Nightmare on Elm Street, entendiendo dicho filme como un texto cultural que, al igual que otros relatos fílmicos slasher, estaba influenciado por el discurso conservador del momento. [...] The aim of this article is to analyze A Nightmare on Elm Street from a Cultural Studies perspective, understanding it as a historical source which offers a deeper knowledge of the eighties. In the United States, those years were marked by a conservative discourse that permeated many products of the popular culture, such as horror movies. [...]
2016 - 10.5565/rev/brumal.220
Brumal, Vol. 4 Núm. 2 (2016) , p. 227-246 (Miscellaneous)
|
|
10.
|
16 p, 162.9 KB |
La fantasia del marit monstruós en "La clau de ferro" de Pere Calders
/
Maestre-Brotons, Antoni (Universitat d'Alacant)
La crítica ha subratllat el caràcter metaficcional de l'obra de Pere Calders, que reelabora molts dels tòpics de la literatura fantàstica en els seus relats, sovint mitjançant l'humor i la ironia. [...] Pere Calders's work has been regarded as fantastic and gothic metafiction, for his short stories are often ironical rewritings of the genre's main storylines and tropes. However, from a psychoanalytic approach, this dialogue with literary tradition can also be understood as an exploration of the meaning of fantasy or the way fiction shapes personal identity as well as social reality and culture. [...]
2016 - 10.5565/rev/brumal.196
Brumal, Vol. 4 Núm. 2 (2016) , p. 189-204 (Miscellaneous)
|
|