1.
|
|
2.
|
40 p, 3.4 MB |
From Patinir's Workshop to the Monastery of Pedralbes : a Virgin and Child in a Landscape
/
Cornudella i Carré, Rafael (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament d'Art i de Musicologia)
Among the paintings of netherlandish origin imported into Catalonia during the first half of the 16th century, preserved at the Monastery of Pedralbes, there is a small panel featuring the Madonna and Child in a landscape which is attributed here to Patinir's workshop, not excluding the possibility of some autograph intervention by the master. [...] Entre les pintures dels Països Baixos importades a Catalunya al llarg de la primera meitat del segle XVI que es conserven al monestir de Pedralbes, hi ha una petita taula amb la Verge i l'Infant dins d'un paisatge que aquí s'atribueix al taller de Patinir, sense descartar una intervenció autògrafa del mestre. [...] Entre las pinturas de los Países Bajos importadas a Cataluña a lo largo de la primera mitad del siglo XVI que se conservan en el monasterio de Pedralbes, se encuentra una pequeña tabla con la Virgen y el Niño dentro de un paisaje que aquí se atribuye al taller de Patinir, sin descartar una intervención autógrafa del maestro. [...]
2018 - 10.5565/rev/locus.323
Locus amoenus, Vol. 16 (2018) , p. 19-57 (Articles)
|
|
3.
|
2 p, 100.4 KB |
Derecha de Cataluña : monàrquics alfonsins contra la Segona República i la Catalunya autònoma (1931-1936)
/
Arqué i Carré, Josep (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament d'Història Moderna i Contemporània)
Derecha de Cataluña fou el partit que representà els monàrquics alfonsins catalans durant la Segona República espanyola. Malgrat la manca de presència social, la disponibilitat de recursos econòmics i la voluntat d'enderrocar el règim els donà un protagonisme que no es pot negligir. [...] Derecha de Cataluña fue el partido que representó a los monárquicos alfonsinos catalanes durante la Segunda República española. A pesar de la falta de presencia social, la disponibilidad de recursos económicos y la voluntad de derribar el régimen les dio un protagonismo que no se puede descuidar. [...] Derecha de Cataluña was the party representing the monarchists in favour of King Alfonso XIII during the Second Spanish Republic. Despite the lack of social presence, the availability of financial resources and the desire to overthrow the regime gave them a role which cannot be neglected. [...]
2015
UAB divulga, Abril 2015
3 documents
|
|
4.
|
35 p, 1.8 MB |
Bernat Martorell i la llegenda de Sant Jordi. Del retaule als brodats
/
Macías Prieto, Guadaira ;
Cornudella i Carré, Rafael (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament d'Art i de Musicologia)
El Retaule de sant Jordi, distribuït entre el Musée du Louvre, el Chicago Art Institute i, potser, el Philadelphia Museum Art, és, sens dubte, l'obra mestra de Bernat Martorell, però també una de les que presenta més interrogants pel que fa a l'estil, la cronologia i la destinació originària. [...] The Retable of Saint George, whose panels are divided up among the Louvre Museum, the Chicago Art Institute, and perhaps the Philadelphia Museum of Art, is undoubtedly Bernat Martorell's masterpiece, but also one of the pieces which raises more questions regarding its style, chronology and original destination. [...]
2012 - 10.5565/rev/locus.219
Locus amoenus, Núm. 11 (2011-2012) , p. 19-53
|
|
5.
|
24 p, 538.6 KB |
Alfonso el Magnánimo y Jan van Eyck: pintura y tapices flamencos en la corte del rey de Aragón
/
Cornudella i Carré, Rafael (Museu Nacional d'Art de Catalunya)
Alfonso el Magnánimo tuvo en su poder al menos un par de obras suyas, según nos cuentan las fuentes. Esta apreciación particular del gran maestro flamenco se inscribe naturalmente dentro de un fenómeno más general, cual es el de la emulación, por parte de tantas cortes regias o principescas europeas, del modelo de mecenazgo y de los ideales culturales de los reyes y los príncipes de la casa de Valois, incluyendo, por supuesto, la rama de los duques de Borgoña. [...] Already during his lifetime Jan van Eyck was the most celebrated painter in Europe, and King Alfonso the Magnanimous possessed at least a couple of works by the painter, as sources record. This particular appraisal of the great Flemish master is naturally in keeping with a more general phenomenon, the emulation by so many European royal and princely courts of the model of patronage and cultural ideals of the kings and princes of the House of Valois, including the branch of the Dukes of Burgundy. [...]
2010 - 10.5565/rev/locus.201
Locus amoenus, Núm. 10 (2009-2010) , p. 39-62
|
|
6.
|
|
7.
|
|
8.
|
|
9.
|
41 p, 4.6 MB |
La pintura de la primera meitat del segle XVI al Museu Episcopal de Vic
/
Cornudella i Carré, Rafael (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament d'Art i de Musicologia)
L'article conté diversos estudis sobre obres pictòriques de la primera meitat del segle XVI conservades al Museu Episcopal de Vic. En primer lloc, s'atribueix a Jean Bourdichon un pergamí il·luminat amb una Mare de Déu, que va ser adquirit l'any 1920 per al Museu, on va ser catalogat com a anònim. [...] This article contains several studies about paintings of the first half of the Sixteenth Century in the Museu Episcopal de Vic (near Barcelona). Firstly, it is attributed to the french painter Jean Bourdichon a little illuminated parchment with an image of the Virgin, that was acquired by the museum in 1920 and catalogated as anonymous. [...]
2002 - 10.5565/rev/locus.126
Locus amoenus, N. 6 (2002) , p. 145-185
|
|
10.
|
26 p, 6.7 MB |
Para una revisión de la obra pictórica de Francisco Preciado de la Vega : Sevilla, 1712-Roma, 1789
/
Cornudella i Carré, Rafael (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament d'Art i de Musicologia)
Francisco Preciado de la Vega es recordado sobre todo como primer director de los pensionados en Roma por la Academia de San Fernando y como autor de un tratado sobre pintura, la Arcadia Pictórica (Madrid, 1789). [...] Francisco Preciado de la Vega is remembered above all as the first director of the pensionates in Rome by the Academy of San Fernando and as the author of a treatise on painting, the Arcadia Pictórica (Madrid, 1789). [...]
1997 - 10.5565/rev/locus.73
Locus amoenus, N. 3 (1997) , p. 97-122
|
|